‘Alleen als ik Vakkanjers mag meenemen’
Na twintig jaar trouwe dienst nam Marc van der Maaten afscheid van zijn oude school en begon hij aan een nieuw avontuur op de OBS Erasmus in Den Haag. Aan zijn overstap was wel één voorwaarde verbonden. Vakkanjers, de techniekwedstrijd voor basis- en middelbare scholen, moest mee.
Op zijn oude school zullen de technieklessen, die hij met zoveel passie gaf, helaas verdwijnen. Niemand volgt hem op. Maar op zijn nieuwe school gaat hij door met zijn missie om techniek aantrekkelijk en toegankelijk te maken. Voor alle kinderen. Vakkanjers is ‘zijn’ rode draad. Marc: ‘Er staat zes weken, zo’n 10-12 lesuren, voor dit programma, maar ik verzin er zoveel lessen omheen dat ik er wel een half jaar mee aan de slag ben. Soms pakt ook één van de andere leerkrachten het thema op en gebruikt zijn of haar les daarvoor.’
Helpdesk
Marc ontdekte Vakkanjers bij toeval toen hij, naast zijn aanstelling als gymleraar, aan de slag ging als docent techniek en op zoek ging naar lesmateriaal. Hij was direct enthousiast. ‘Het is een gratis programma met duidelijke informatie en spannende opdrachten voor de groepen zeven en acht. De challenges zijn duidelijk en bieden voldoende aanknopingspunten voor verdieping en uitbreiding. Ideaal voor iemand die net begint met technieklessen en een bron van inspiratie voor iedereen die dat al langer doen. Je werkt met een gerichte opdracht, er is een platform en een helpdesk waar je altijd met vragen terecht kunt. En ik heb een omvangrijk netwerk met mooie grote bedrijven waar ik gebruik van kan maken.’
Avontuur
Op OBS Erasmus zal hij voor het eerst een activator van Vakkanjers inschakelen. De activators zijn beschikbaar om de eerste brainstormles met de leerlingen te begeleiden. Marc denk dat het vooral zinvol is om de kinderen nog meer te inspireren. ‘Dat spreekt kinderen meer aan dan een conservator van het Van Gogh Museum,’ zegt hij, refererend aan een eerdere challenge. ‘De context en het werk vragen om veel toelichting als je kinderen enthousiast wilt krijgen. En het project moet vanaf het eerste moment staan, de verbeelding direct activeren. Ik denk erover om dit jaar het thema van FIRST LEGO League (SUBMERGED) te combineren met Vakkanjers (Ruimtevaart). Ik wil de link leggen tussen werken onder water en in de ruimte. Een ruimteschip en een duikboot zijn beide compacte ruimtes. Ik wil met de kinderen op onderzoek uit. Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen? We gaan op avontuur. De kinderen zullen leren dat techniek overal is, van onderwaterverkenning tot ruimtevaart, en dat het niet alleen om computers en programmeren gaat, maar ook om creatief ontwerpen en problemen oplossen.’
Eindadvies
Vakkanjers is niet het enige programma waar Marc mee werkt. Nexplorers, van Shell, gebruikt hij bijvoorbeeld ook. ‘Juist de afwisseling is belangrijk, maar de ondersteuning is niet vergelijkbaar met die van Vakkanjers.’ Hoe groot is de kans dat hij collega’s zou aanraden gebruik te maken van Vakkanjers? Op een schaal van één tot tien? ‘Zeker een acht,’ zegt Marc van harte. ‘Omdat ik zie dat Vakkanjers een vonk van nieuwsgierigheid en creativiteit ontsteekt. De leerlingen zijn gemotiveerd en betrokken. Naast het opdoen van theoretische kennis, ontwikkelen ze praktische en toepasbare vaardigheden. Het helpt ook bij het eindadvies.’ Tijdens zijn lessen benoemt Marc geregeld dat dingen met je handen doen al snel onder techniek valt. ‘Als ze dan praktijkonderwijs als advies krijgen – wat helaas nog steeds laag wordt aangeslagen – kun je ze daaraan herinneren. En aan het plezier dat ze hadden tijdens de technieklessen.’