Vakkanjers

Arthur van Schendelstraat 600H
3511 MJ Utrecht
info@vakkanjers.nl
085 0510 620

Een programma van

Challenges

Bedenken. Maken. Teamwork

Scholieren ontdekken hun vakmanschap met Vakkanjers. Vanaf groep 7 van het primair onderwijs, de brugklas van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) tot en met het laatste jaar van het vmbo gaan leerlingen uit heel Nederland komend schooljaar aan de slag met een bijzondere opdracht vanuit het Van Gogh Museum en ASML.

De challenge In het licht van Vincent daagt hen uit op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de kunstwerken te behouden voor de toekomst. En om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven. Het wordt een uitdagende zoektocht naar Vincents werk en talent én dat van jouw leerlingen. Een technische opdracht waarmee leerlingen waardevolle stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Voor meer informatie of aanmelden klik hier.

Corona-proof: Het programma Vakkanjers werkt met een uitgebreide digitale leeromgeving welke we blijven doorontwikkelen. 
In het geval van onderwijs op afstand is Vakkanjers daarom alsnog goed toepasbaar.

Campagnebeeld Vincent incl tekst

Blijvend genieten van Vincent van Gogh
Vincent van Gogh vertelde verhalen met zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Helaas hebben weersomstandigheden, licht en vervoer veel invloed op de conditie van zijn werk.
Het Van Gogh Museum en ASML, hun Partner in Science, onderzoeken samen de invloed van licht op de verf die Van Gogh gebruikte. Ze zoeken naar betere manieren om de kunstwerken te behouden voor de toekomst, zodat de verhalen van Vincent en zijn schilderijen verteld kunnen blijven worden. Net als bij ASML spelen wetenschap en technologie in het Van Gogh Museum een belangrijke rol. De Vakkanjers gaan hierbij helpen in uiteenlopende technische challenges.

Welkom in Van Goghs kleurrijke wereld
Dit jaar stappen de Vakkanjers de kleurrijke wereld van Vincent van Gogh binnen. Maar eigenlijk moet íedereen zijn talent en zijn meesterlijke werken in het echt kunnen zien en de verhalen erachter ontdekken. Maar hoe kan je optimaal voor Vincents schilderijen zorgen? En hoe zijn ze het beste te presenteren? Hoe is zijn werk interactief te maken of hoe kun je de beleving van het verhaal erachter vergroten? En wat als het museum mobiel wordt gemaakt en het naar mensen toe wordt gebracht? Hoe ervaren en beleven mensen deze mobiele pop-up versies dan? Tijdens deze challenge vragen het Van Gogh Museum en ASML de Vakkanjers hiervoor concrete oplossingen te bedenken. De teams met de beste ontwerpen pitchen hun idee tijdens het landelijke finale Vakkanjers LIVE.

Techniek is onmisbaar
“Bij het Van Gogh Museum vertellen we het verhaal van één van Nederlands beroemdste kunstenaars. Dat daar zowel voor als achter de schermen veel techniek bij komt kijken weten mensen vaak niet”, legt René van Blerk uit, Senior Educator van het Van Gogh Museum. “We zoeken altijd naar samenwerking, want we kunnen niet alles alleen. Zo helpt techbedrijf ASML, onze Partner in Science, bij het technisch onderzoek naar schilderijen. En zo zetten de Vakkanjers voor ons hun technische vaardigheden in bij het bedenken van nieuwe, creatieve manieren om mensen in de wereld van Vincent van Gogh te laten stappen.”

Onderzoekende houding
“Bij ASML vinden we het belangrijk dat kinderen op vroege leeftijd in contact komen met techniek. Techniek vind je overal en dus ook in de kunstwereld. Samen met het Van Gogh Museum proberen we de onderzoekende houding die Vincent typeerde te stimuleren bij een nieuwe generatie en daarom is dit project met Vakkanjers een perfect match”, benadrukt Inge Wouters, Programma Manager Education bij ASML.

 

Stappen jouw leerlingen in de
kleurrijke wereld van Vincent van Gogh?

Voor een volledige opdrachtomschrijving bekijk de folder



Over Vincent
Vincent van Gogh is bekend en beroemd om zijn bijzondere schilderijen en tekeningen, die overal ter wereld in musea tentoongesteld worden. Met een heel eigen kijk op de wereld leerde hij tekenen en schilderen hoe hij de wereld zag. Zijn techniek, stijl, kleuren, licht en vormen herken je meteen. Vincent durfde nieuwe dingen uit te proberen en zocht naar manieren om zijn visie op de wereld uit te beelden. De aardappeleters, Zonnebloemen, Amandelbloesem en zijn vele zelfportretten zijn maar een paar voorbeelden van zijn werk.


  • Junior

    Logo

    Uitvindwedstrijd voor leerlingen uit groep 7 en 8.

  • Scout

    Logo

    Dé uitdaging voor elke eerstejaars leerling uit het voortgezet onderwijs

  • Explorer

    Logo

    Tweede- en derdejaars vmbo’ers verkennen hun skills

  • Pioneer

    Logo

    Bedenken én bouwen voor de vakmensen van morgen (3 + 4 vmbo)

  • Navigator

    Logo

    Gemotiveerde mbo’ers halen in teams het beste uit zichzelf

een programma van

Bedankt, we hebben uw bericht in goede orde ontvangen. U hoort zo snel mogelijk van ons.